keskiviikko 12. helmikuuta 2014

Mihin menet Turun päihdehuolto




                    Jeesus ja Mao nuoli näppejään
                    ja poliitikot jäi itkemään
                    Minä laivan olin saanut ja pään
                    Minä kolkkasin papit ja Freudia nilkkaan potkin

                     Pois haluan täältä en mitään saa
                     minä haluan nähdä ja matkustaa
                     harhailla kohti utopiaa
                     tahdon laivan vaikka sitten aivan pienen

                     Niin kauan merellä matkaa teen
                     kunnes saavutan kauneimman autereen
                     kunnes satujen rannan nään taivaallein nousevan

                     hiljaa ja hartaasti lailla sienen

                     (Juice Leskinen, Odysseus)

Olen toiminut 37 vuotta Turussa päihdehuollossa ensin ohjaajana ja sitten sosiaalityöntekijänä. Olen
nähnyt mielestäni melko laajasti alan kenttää, ensisuoja, lämmittelysuoja, hoitokodit, huoltokoti, kat-
kaisuasema, sosiaalitoimen päihde- ja toimeentulotukiyksiköt, toiminta A-killassa, ITU ry::ssä, KoKoA
ry:ssä ja Luukkukavereissa ja A-klinikkasäätiön järjestämä Kokenet-verkkopalvelu tärkeimmät mai-
nitakseni.

Vajaa kaksi viikkoa sitten Turun A-kilta ry:n Jokitupaa koskeva toiminnan loppumisen uhka onnellisen päätöksen. Se onkin viime vuosien harvoja onnellisia asioita ainakin Turun seudulla, asiakkaan kantilta katsottuna. Asiakkaan näkökulmasta hoitoonpääsyssä on tärkeintä ajoitus, mikä johtaa suoraan asiak-
kaan motivaatioon tai sen puuttumiseen. Työntekijältä vaatii paljon tajuta juuri se oikea hetki, täytyy
olla intuitiota ja herkät tuntosarvet. Kenellä on tätä eniten? Useimmin vertaisilla eli entisillä käyttäjillä,
myös kokeneella ja taitavalla ammattilaisella voi olla mahdollista oppia intuitiota, kun on ensin oppi-
nut nöyrtymään ja laskeutumaan alas ammattilaisen norsunluutornistaan.Eniten oppii kulkemalla rinnalla
ja käyttämällä maalaisjärkeä; se on hyvin yksinkertaista mutta tehokasta. Se on silloin myös hyvin lähellä
vertaistoimintaa.

Miten käytännössä toimitaan? Osa ammattilaisista on suhtautunut ynseästi ja vähätellen kokemusammattilaisiin. Tästä todistaa se, että useimmat kunnat eivät hyväksy kelpoiseksi päihdetyön
tutkintoa samoihin toimiin kuin lähihoitajan tutkinnon, siis päihdehuollossa. Totuuden nimessä on todet-
tava, että osa, varsinkin ennen, kokemusammattilaisista ei ole arvostanut "kirjanoppineita" yhtään
sen enempää. Mikä on muuttunut?  On lama-aika. Mitä se tarkoittaa? Halutaan Mersu, vaikka on varaa käytettyyn Ladaan. Mitä tehdään?  Huudetaan apuun kokemusammattilaiset, ne tekevät homman puo-
li-ilmaiseksi pelkästä aatteen palosta. Vähä-älyisinkin tietää sen, päihdeongelmaiset eivät ole eturivissä,
kun päättäjät eli rahakirstunvartijat jakavat stipendejään, he kun eivät ole trendikkäitä.

Voisihan päihdehoidot hoitaa paljon paremmin ja tehokkaammin, siihen tarvitaan vain ymmärrystä ja
maalaisjärkeä ja yhteen hiileen puhaltamista. Tärkeintä on kuitenkin asiakkaan halu ja motivaatio muuttaa elämänsä suunta. Siihen on pystyttävä iskemään heti, kun on oikea hetki, silloin asiaa ei pidä pitkittää
ja pitkittää. Minnesota-hoito toimii juuri näin hyvänä esimerkkinä. Siihen ei tarvita työryhmää  ja päih-
detiimiä pohtimaan motivaatiota. Motivaatio on asiakkaalla, ei tiimillä. Vertaisten ja ammattilaisten
yhteistyö on saatava toimimaan niin, että ne tukevat toisiaan ja parhaimmillaan niitä on vaikea erottaa
toisistaan. Miksi tämä ei voisi toimia Turussa, kun se toimii esimerkiksi Salossa ja Kankaanpäässä.
A-klinikkasäätiö on ollut monessa päihdehoidon asiassa lippulaivana Suomessa, niinpä tässäkin. Se on
tuonut ryminällä kokemusammattilaiset toimintaansa mukaan, ehkäpä parhaana esimerkkinä Salon Anjalansalon ja Louhelan systeemit. Olen saanut seurata Salon tilannetta yhden kokemustyöntekijän sekä yhden entisen asiakkaani välityksellä, siis ruohonjuuritasolla. Asian pohjimmainen ydin on asiakkaan
hoidollinen tarve ja motivaatio hoitoon eikä suinkaan, kuten nykyisin usein on, ammattilaisten kuvitteellinen
käsitys asiakkaan hoidontarpeesta. Jollei asiakkaan näkökantaa oteta riittävästi huomioon esimerkiksi
hoitopaikkaa valitessa, on hoidon teho hyvin kyseenalainen, vaikka hoito olisi hyvinkin laadukasta.
Tämä tarkoittaa, että sijoitus valuu hiekkaan.

Ei kommentteja: